Wednesday, January 14, 2009

Lawat Kubur mangsa Tsunami

PERJALANAN selama 16 jam di jalan sempit yang ber liku-liku kira-kira 648 Kilometer (km) dari Medan ke Banda Aceh di Sumatra Utara, Indonesia tidak mudah untuk dilupakan.

Walaupun jalan berkenaan sempit dan sibuk dengan pel bagai kenderaan, sikap pemandu dan penggunanya memang berdisiplin.


Pemandu pelancong, Lilik Suripto, 51, berkata pemandu lebih berhati-hati ketika di jalan raya dan mengelak terbabit dalam kemalangan.

“Dalam keadaan sekarang ekonomi agak meruncing, elak daripada membuang wang,” katanya.

Banda Aceh masih tidak banyak berubah selepas dilanda tsunami pada Disember 2004. Apa yang tinggal adalah runtuhan kediaman dan kedai selain kubur besar me nempatkan mangsa bencana itu.

Sebahagian besar bangunannya tidak dibaiki manakala penduduknya meneruskan kehidupan harian seolah-olah tragedi mengorbankan ratusan ribu nyawa itu tidak pernah berlaku.

Di Kampung Punge Jurong, kapal seberat 2,600 tan masih tersadai di tengah kampung itu walaupun kedudukannya berkenaan kira-kira lima km dari laut.

Kapal sepanjang 63 meter dan lebar 19 meter itu dikatakan berlabuh tidak jauh dari jeti, dihanyutkan gelombang tsunami ke tengah kampung. Kini, ia menjadi mercu tanda yang menarik kunjungan pelancong.

Ada yang mengatakan, ada beberapa kenderaan dan rumah kediaman tersepit di bawah kapal sehingga ramai yang menemui ajal di bawahnya.

Bagaimanapun, pengunjung tidak dibenarkan menaiki ka pal itu bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

Tidak jauh dari lokasi kapal ini, ada kubur besar yang menempatkan kira-kira 3,000 mangsa tsunami yang tidak dapat dikenal pasti.

Bagaimanapun kawasan perkuburan seluas kira-kira 0.5 hektar itu kini menjadi kawasan larangan.

Agak sukar merakamkan gambar dari sudut tinggi kerana di Banda Aceh tidak terdapat bangunan tinggi, kebanyakan bangunannya ialah dua atau tiga tingkat saja.

Sebelum penulis beredar dari Kampung Punge seorang penduduk secara berseloroh memberitahu kapal tersadai itu akan dialihkan ke tengah laut sekiranya berlaku tsunami berikutnya.

Satu lagi yang menjadi kenangan penulis ialah masjid yang begitu banyak sepanjang perjalanan itu sejauh kira-kira 648 km itu. Secara purata, ada tiga masjid untuk setiap dua km.

No comments:

Post a Comment